یکشنبه, 18 شهریور,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 خرداد 1401

 نمونه یک دادخواست متقابل مطالبه وجه التزام و خسارت قراردادی

خوانده در مقام پاسخ به ادعای خواهان مواضع متفاوتی می تواند اتخاذ کند به عبارت دیگر خوانده می تواند در مقام انکار خواسته و ادعا برآید و یا حتی ورای آن ادعایی هم مطرح کند. اگر این ادعا راجع به همان خواسته خواهان باشد به آن انقلاب دعوا گفته می شود یعنی عوض شدن جایگاه مدعی و مدعی علیه (ماده 1257 قانون مدنی). اما اگر ادعای خوانده با خواسته اصلی دارای یک منشا بوده و یا به آن ارتباط داشته باشد ولی ادعای جدید محسوب شود رسیدگی به آن مستلزم تقدیم دادخواست متقابل است. مثلا اگر شخص خواهان مدعی الزام خوانده به تنظیم سند رسمی شود و خوانده ضمن پذیرش اصل معامله مدعی اقاله شدن آن قرارداد گردد اینجا فقط بار اثبات از دوش خواهان به دوش خوانده منتقل می شود ولی اگر خوانده دعوای الزام به تنظیم سند رسمی مدعی استحقاق خود برای تتمه ثمن شود ولو اینکه این خواسته راجع به همان معامله است ولی چون خواسته جدید محسوب می شود و تاثیری در اداعای خواهان ندارد مستلزم تقدیم دادخواست تقابل است و صرف مطرح کردن آن در جلسه حقی برای خواهان ایجاد نمی نماید. دعوای تقابل به جهت ارتباطی که با دعوای اصلی دارد به آن به صورت توامان رسیدگی می شود . در ادامه یک نمونه دادخواست تقابل و مطالبه وجه التزام و خسارت قراردادی جهت آشنایی مخاطبان گرامی تقدیم حضور می شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 13893

مطالبه خسارت قراردادی

 

متن دادخواست تقابل  - وجه التزام – خسارت قراردادی

خواهان : مرضیه .....
خوانده : عباس .......
خواسته:
1- دعوای تقابل در پرونده کلاسه بایگانی .... مطروحه در شعبه 116 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی باهنر مبنی بر الزام به پرداخت ثمن 
2- مطالبه وجه التزام قراردادی تاخیر در انجام تعهد موضوع بند 2 ماده 5 مبایعه نامه فی مابین از قرار روزانه دو میلیون ریال از تاریخ …. (تاریخی که آپارتمان آماده تحویل بوده است) تا زمان اجرای حکم و انجام کامل تعهدات
3- مطالبه خسارت تاخیر تادیه
4- مطالبه خسارات دادرسی
5- اعسار از پرداخت هزینه دادرسی به مبلغ.........(اگر میخواهید از پرداخت هزینه دادرسی اعسار بدهید)
دلایل و منضمات :
1- مبایعه نامه به شماره ..... مورخ 1397/05/01 
2- استشهادیه 
3-  صورتجلسه تحویل آپارتمان
4-  مدارک مثبت انکار خوانده از تحویل مبیع
5-  پرونده استنادی: به شماره .....
6-  استشهادیه اعسار (اگر میخواهید از پرداخت هزینه دادرسی اعسار بدهید)
7-  صلحنامه (مابین خانم مرضیه ... و آقای عباس .... مبنی بر انتقال حقوق ناشی از این آپارتمان به خانم مرضیه ....)

شرح دادخواست تقابل - مطالبه وجه التزام قراردادی

ریاست محترم شعبه 116 دادگاه عمومی حقوقی تهران
احتراما اینجانب مرضیه .....، خواهان دعوای تقابل و خوانده ی دعوای اصلی در پرونده کلاسه فوق مراتب زیر را به استحضار می رسانم: 
1-  مستندا به مبایعه نامه پیوست دادخواست، خوانده محترم یک واحد آپارتمان به نشانی نارمک ........ به انضمام پارکینگ و انباری را از اینجانب و آقای رضا ..... که مشترکا مالکین واحد مذکور بوده ایم خریداری نمود.

2-  مستندا به صلحنامه فی مابین اینجانب و مالک دیگر(آقای رضا .... ) تمام حقوق ناشی از این قرارداد به اینجانب منتقل گردیده است.
3- مستندا به ماده 3 قرارداد فی مابین اینجانب و خوانده ثمن معامله مبلغ 8/400/000/000 ریال تعیین گردید که مقرر گردید خوانده مبلغ6/750/000/000 ریال نقدا به موجب چک پرداخت نماید و از مابقی، مبلغ850/000/000 ریال را همزمان با تحویل آپارتمان بپردازد. 
4-  متاسفانه خوانده محترم نه تنها آن قسمت از ثمن که توافق گردید نقدا و در قالب چک پرداخت نماید را کامل پرداخت ننمود و مبلغ 400/000/000 ریال از اقساط اولیه را نپرداخته است، بلکه مستندا به استشهادیه پیوست و نیز صورتجلسه تحویل آپارتمان ها و نیز( اگر پیامکی به ایشان ارسال نموده و درخواست تحویل آپارتمان نموده اید اینجا استناد نمایید) باوجود اطلاع رسانی مکرر مبنی برآمادگی اینجانب به تحویل آپارتمان و اخطار به ایشان جهت پرداخت قسط دوم ثمن به مبلغ 850/000/000 ریال ، به موجب صورتجلسه تحویل آپارتمان به سایر خریداران ، تمامی خریداران واحدهای دیگر آپارتمان نسبت به تحویل گرفتن آپارتمان خود و پرداخت ثمن اقدام نموده اند و صرفا خوانده ی محترم است که تا کنون از انجام تعهد قراردادی مبنی بر پرداخت ثمن قراردادی و تحویل گرفتن واحد خود امتناع نموده است.
5-  مستندا به بند 5 ماده 6 مبایعه نامه، در صورتی که خریدار هر یک از تعهدات خود را که در این قرارداد مقرر شده اجرا ننماید مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ 2/000/000 ریال به عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد در وجه فروشنده پرداخت نماید که این خسارت علاوه بر انجام تعهد اصلی بوده و با آن قابل جمع می باشد.
نظر به مراتب فوق و با عنایت به ادله ابرازی شامل مبایعه نامه، شهادت شهود ،(تصویر پیامک های ارسالی به خوانده) و صورتجلسه تحویل آپارتمان رسیدگی و صدور رای شایسته بر محکومیت خوانده تقابل (خواهان دعوای اصلی) به پرداخت مبلغ 1/250/000/000 ریال بابت بخشی از ثمن قراردادی و نیز پردات خسارت قراردادی به میزان روزانه 2/000/000 ریال از تاریخ ..................(تاریخ درخواست از خوانده جهت تحویل گرفتن آپارتمان) تا زمان پرداخت بدهی به انضمام خسارت تاخیر تادیه و خسارات دادرسی از محضر آن مقام محترم مورد تقاضا می باشد.
ضمنا با عنایت به این که مستندا به استشهادیه پیوست دادخواست اینجانب توانایی پرداخت هزینه دادرسی به مبلغ ......... ریال را ندارم لذا بدوا رسیدگی به اعسار اینجانب و صدور حکم اعسار از پرداخت هزینه دادرسی به میزان مذکور مستدعی است. 
با تشکر و تجدید احترام

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019244

ثبت امتیاز
نظرات

پنجشنبه, 06 مرداد,1401

خادمی

با سلام و عرض ادب .بنده دادخواستی جهت تحویل مبیع در مجتمع باهنر تنظیم نمودم و خوانده پرونده در مجتمع محلاتی بابت اخذ ثمن معامله بر علیه ما دادخواست تنظیم نموده است (دعوی متقابل) اما هیچ کدام در دادخواست خود عنوان دعوای متقابل نیاوردیم و در دادخواست هایمان اشاره به دادخواست طرف دیگر نکرده ایم.سوال بنده این است که برای اینکه رسیدگی به دو پرونده در یک جلسه و یک دادگاه انجام شود و به نوعی تقابل دعوی عنوان شود چه کاری باید انجام دهم و از کدام دادگاه باید درخواست ادغام پرونده کنم؟پیشاپیش تشکر از پاسخگویی شما


پاسخ وکیل :
با سلام
دادخواست تقابل عنوان مخصوصی است که ضرورتاً در ستون خواسته باید به آن و رسیدگی در قالب آن اشاره شود.این دادخواست تا پایان جلسه اول رسیدگی و به موجب دادخواست به همان شعبه رسیدگی کننده به دعوای اصلی تقدیم می شود (البته در عمل از طریق دفاتر خدمات قضایی ضمن اشاره به دادخواست اصلی، شماره پرونده و شعبه رسدگی کننده).آنچه شما توصیف کردید دعوای تقابل نیست در حالت خوشبینانه می تواند دعوای مرتبط موضوع ماده 17 قانون آیین دادرسی مدنی باشد.یعنی "......... اگر با دعوای اصلی مرتبط یا دارای یک منشأ باشد در دادگاهی رسیدگی می شود که دعوای اصلی در آنجا اقامه شده".در این فرض هر یک از اصحاب دعوا می توانند به ارتباط بین این دو دعوا و سابقه رسیدگی به دعوای اول اشاره نموده و تقاضای صدور قرار رسیدگی توأمان را بنمایند.سایر دعاوی طاری (متقابل، جلب ثالث و ورود ثالث) در قالب دادخواست مخصوص خود و با ذکر عنوان باید مطرح شود.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قراردادها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.