پنجشنبه, 29 شهریور,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 مهر 1400

 امکان شکایت فرد خارجی در ایران علیه یک ایرانی

خانمی هستم که شوهرم ایرانی هست.در خارج از ایران ازدواج ما ثبت شده و به تایید سفارت رسیده با هم امدیم ایران و طی ۳ سال صاحب یک دختر شدیم حین مراجعت به دلیل نداشتن کارت اقامت در ایران جریمه نقدی و مهر ممنوعیت از ورود به ایران در گذرنامه اینجانب زده شده در هفته پیش شوهرم دخترمان را برداشته و با برگه عبور اورا به ایران انتقال داده چطور میتوانم حضانت دخترم را بگیرم خواهش میکنم کمکم کنید.

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 636

پاسخ- شکایت علیه شوهر ایرانی بابت حضانت

  • در خصوص شکایت فرد خارجی علیه شوهر ایرانی بابت حضانت باید گفت مطابق ماده 963 قانون مدنی، اگر زوجین تبعه یک کشور نباشند، روابط شخصی و مالی آن­ها تابع قوانین متبوع شوهر خواهد بود. بنابراین در این خصوص باید دید قانون ایران در مورد شکایت از شوهر بابت حضانت چگونه می­باشد.
  • حضانت حق و تکلیف والدین در خصوص حفظ و نگهداری کودک می­باشد. مطابق قانون و در صورت جدایی محل زندگی ابوین یا عدم توافق پدر و مادر در نگهداری از کودک پس از طلاق،  حضانت فرزند (چه دختر چه پسر) تا سن 7 سالگی وظیفه­ی مادر بوده و پس از این سن تا سن بلوغ، یعنی نه سالگی در دختر و 15 سالگی در پسر، وظیف­ی پدر می­باشد.
  • پس از سن بلوغ خود فرزند به تشخیص خود یکی از والدین را برای ادامه­ی زندگی انتخاب می­نماید. با این حال این مسأله مطلق نبوده و در شرایطی حضانت کودک از شخصی که او را نگهداری می­کند سلب می­گردد.
  • مطابق ماده 1173 قانون مدنی در صورت عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می­تواند به تقاضای اقربای طفل یا قیم او و یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند اتخاذ نماید.
  •  بنابراین در صورت تحقق موارد مذکور که به تشخیص دادگاه می­باشد، حضانت کودک را از پدر یا مادر سلب نماید. در ادامه این ماده مواردی را به عنوان مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی آورده است که حصری نبوده و شامل موارد زیر می­باشد:

1- اعتیاد زیان ­آور به الکل، مواد مخدر و قمار
2- اشتهار به فساد اخلاق و فحشا
3- ابتلا به بیماري­هاي روانی با تشخیص پزشکی قانونی
4- سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدي­گري و قاچاق
5- تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

  • همانگونه که بیان گردید موارد فوق حصری نبوده و می­توان با اثبات انحطاط اخلاقی یا عدم مراقبت پدر یا مادری که حضانت را برعهده دارد با استفاده از ادله و مدارک قابل قبول و ارائه دادخواست حضانت، حضانت را از او سلب نمود و این امر به تشخیص قاضی می­باشد.
  •  از موارد دیگر سلب حضانت فرزند از مادر که در ماده 1170 قانون مدنی آمده است، جنون مادر یا ازدواج او می­باشد. همچنین در صورت فوت یکی از ابویین حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود. لازم به ذکر است که حق ملاقات طفل برای هر یک از ابوینی که حضانت را برعهده ندارد باقی خواهد بود و جزئیات آن را در صورت اختلاف طرفین دادگاه مشخص خواهد کرد.
  • در رابطه با پرسشی که مطرح نمودید باید گفت مطابق قوانین ایران حضانت فرزندتان تا سن هفت سالگی با شما می­باشد و پدر حق ندارد فرزند را از شما جدا کند مگر آنکه در دادگاه عدم صلاحیت شما را با توجه به موارد مذکور ثابت نماید.
  • در صورتی که همسر شما از پیروی از قانون امتناع نماید، شما می­توانید با مراجعه به دادگاه و درخواست صدور دستور موقت فرزند خود را از زوج بگیرید. در این صورت دادگاه حکم به استرداد فرزند شما را می­دهد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی  - شکایت فرد خارجی از یک ایرانی

ماده 963 قانون مدنی

اگر زوجین تبعه یک دولت نباشند روابط شخصی و مالی بین آنها تابع قوانین دولت متبوع شوهر خواهد بود.

مواد 1168 قانون مدنی

نگاهداري اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است .

ماده 1169 قانون مدنی

براي حضانت و نگهداري طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی میکنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.

تبصره: بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودك به تشخیص دادگاه میباشد. (اصلاحی 1382/9/8 مجمع تشخیص نظام )

ماده 1170 قانون مدنی

اگر مادر در مدتی که حضانت طفل با او است مبتلا به جنون شود یا به دیگري شوهر کند حق حضانت با پدر خواهد بود .

ماده 1171 قانون مدنی

در صورت فوت یکی از ابوین حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود هر چند متوفی پدر طفل بوده و براي او قیم معین کرده باشد

ماده 1172 قانون مدنی

هیچ یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده­ي آنهاست از نگاهداري او امتناع کنند، در صورت امتناع یکی از ابوین، حاکم باید به تقاضاي دیگري یا تقاضاي قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضاي مدعی­العموم، نگاهداري طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده­ي اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا مؤثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هر گاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تأمین کند

ماده 1173 قانون مدنی

هر گاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادري که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه میتواند به تقاضاي اقرباي طفل یا به تقاضاي قیم او یا به تقاضاي رئیس حوزه قضاییه تصمیمی را که براي حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند . موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است:

1- اعتیاد زیان­آ­ور به الکل، مواد مخدر و قمار

2- اشتهار به فساد اخلاق و فحشا

3 - ابتلا به بیماريهاي روانی با تشخیص پزشکی قانونی

4 - سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدي­گري و قاچاق

5 - تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

ماده 1174 قانون مدنی

در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمیباشد حق ملاقات طفل خود را دارد تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آنها در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

ماده 1175 قانون مدنی

طفل را نمیتوان از ابوین و یا از پدر و یا از مادري که حضانت با اوست گرفت مگر در صورت وجود علت قانونی.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.