پنجشنبه, 09 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 11 فروردین 1399
رفع مزاحمت یا ایجاد مانع بر سر اعمال حق

 رفع مزاحمت یا ایجاد مانع بر سر اعمال حق

تعريف دعوای مزاحمت از نظر قانون عبارت است از دعوايي كه به موجب آن متصرف مال غير منقول درخواست جلوگيري از مزاحمت كسي را مي نمايد كه نسبت به متصرفات او مزاحم است بدون اينكه مال را از تصرف متصرف خارج كرده باشد و در واقع فرد یا افراد مزاحم بر سر اعمال حق مانع ایجاد مینمایند.به مقررات راجع به این دعوا در ماده 158 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی تحت عنوان کلی دعاوی تصرف پرداخته شده است و این عنوان به طور خاص در ماده 160 همان قانون تعریف شده است.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 6230

آشنایی با انواع دعاوی تصرف

 

دعوای مزاحمت بر سر اعمال حق

سه دعوي اخيرالذكر (تصرف عدوانی - ممانعت از حق - مزاحمت) ظاهراً با يكديگر شباهت دارند؛ لكن دقت در عمق هر يك، اختلافات موجود را به وضوح نشان داده و چنانچه هر يك از این موارد اتفاق بیافتد بايد نسبت به طرح همان دعوي اقدام نمود.

نكته مشترك در هر سه دعوي فوق، اثبات سابقه تصرف درگذشته مي باشد و همان طور كه بيان شده وجود سند مالكيت در صورت فقدان دليل اماره ای بر سابقه تصرف محسوب می گردد.

نكته مشترك ديگر در هر سه دعوي فوق، اثبات اين امر است كه موضوع دعوا بدون رضايت او و يا به وسيله غير قانوني از تصرف وي خارج شده است.یعنی مدعی باید اثبات نماید که مزاحمت، ممانعت یا تصرفات مدعی علیه به صورت عدوان و غیر قانونی انجام شده است.

بابد بدانيد چنانچه بعد ازطرح دعوي رفع تصرف عدواني يا رفع مزاحمت يا ممانعت از حق و محكوميت طرف مقابل شما به رفع تصرف يا ممانعت از حق و اجراي حكم، مجدداً آن را مورد تصرف و يا مزاحمت قرار دهند يا ديگران را به تصرف عدواني يا مزاحمت يا ممانعت مورد حكم وادار كنند، به مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامي محكوم خواهند شد (ماده 690 قانون مجازات اسلامی).

تاسیس مذکور در ماده 690 قانون مجازات این حق را به مدعی می دهد که حسب مورد از بین ضمانت اجراهای موجود (حقوقی یا کیفری)، یکی را انتخاب کند. 

نمی توان گفت که عناصر تشکیل دهنده جرم موضوع ماده 690 با آنچه که در ماده 160 قانون آیین دادرسی مدنی مورد قانونگذاری قرار گرفته دقیقاً یکی است؛ چون در ماده 690 برای تحقق جرم اشاره به سابقه تصرف نشده هر چند که شاید بتوان استدلال نمود با استفاده قانونگذار از واژه مزاحمت در کنار مفاهیم تصرف عدوانی و ممانعت از حق منظور وی رعایت شرایط مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی است.اقتضاء تفسیر مضیق و تفسیر قوانین به نفع متهم نیز همین است.

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل برای رفع مزاحمت و تصرف

 

مطالب مرتبط با مزاحمت:

1- تصرف عدوانی، ممانعت از حق، مزاحمت

2- وکیل دعاوی ملکی و قراردادها

3- تخلیه املاک تجاری و مسکونی

4- راههای تخلیه فوری ملک و دادخواست تخلیه

5- خلع ید از املاک و بیرون کردن متصرف غیرقانونی

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.